چهارشنبه12آذر1404
10:43
13
معرفی امامزادگان
امامزادگان محمد بن زید و محمد بن جعفر الصادق ( علیهما السلام ) آزادشهر
بقعع باشکوه امامزادگانِ محمد بن زید و محمد بن جعفر الصادق ( علیهما السلام ) آزادشهر آق امام در هشت کیلومترى شمال شرق شهر «آزاد شهر» و در بالاى کوهى زیبا و سرسبز، با چشمانداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده است.
بقعع باشکوه امامزادگانِ محمد بن زید و محمد بن جعفر الصادق ( علیهما السلام ) آزادشهر آق امام در هشت کیلومترى شمال شرق شهر «آزاد شهر» و در بالاى کوهى زیبا و سرسبز، با چشمانداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده است.
امامزادگان محمد بن زید و محمد بن جعفر(علیهماالسلام)
بقعة باشکوه امامزادگانِ آق امام، در هشت کیلومترى شمال شرق شهر «آزاد شهر» و در بالاى کوهى زیبا و سرسبز، با چشمانداز فوق العاده زیبا و دیدنى واقع شده است.
این کوه از شمال به جادّة بین المللى آزادشهر به مشهد مقدّس و روستاى ترکمننشین قزلجه، از جنوب به روستاى نوده، از مشرق به روستاى سیّدآباد نیلى و از مغرب به محدودة زمینهاى زراعتى ازدار تپّه (هزار تپّه) آزادشهر، منتهى مىگردد. فاصلة مقبرة امامزادگان از جادّة آسفالته، حدود سه کیلومتر است که پس از طى چند پیچ، به شکل مارپیچ تا مقبره، ادامه مىیابد. اوّلین بار این جادّه در سال 1337 هـ . ش، تعمیر و مرمّت گردید. پس از استقرار تأسیسات مخابراتى در آنجا، وضعیّت بهترى یافت و هم اکنون تمام جادّة آن آسفالت شده و به راحتى قابل تردّد و تبدیل به یک قطب فرهنگی در استان شده است.بناى قبلى امامزاده، به صورت هشت ضلعى از آجر و گچ و پهناى هر ضلع از داخل، دو متر بود. این بنا از خارج به صورت 12 ضلعى به نظر مىرسید و بلندى دیوار تا ابتداى گنبد از خارج 5/5 متر بود. ابتداى کمربند گنبد، هشت ترک بود که با بالا رفتن، این هشت ترک به دایره تبدیل مىشد و گنبد نوک تیز مخروطى شکل را به وجود آورده بود. پایین کمربند گنبد، چهار نورگیر بود. بالاى گنبد تعمیراتى صورت گرفته بود و محیط داخلى گنبد به 50 متر مىرسید. داخل بقعه، صندوق چوبى سادهاى بود که روى آن پوشش پارچهاى داشت. درِ ورودى جانب شمال بقعه بود و اطراف گنبد از خارج، ایوانى به پهناى 43/2 سانتىمتر با آجر چیده شده بود. بالاى درِ ورودى بر کاغذى با مرکّب، نوشتهاى درباره شرح حال خفتگان بقعه، وجود داشت. سنگ قبرهایى اطراف بقعه وجود داشت که قدیمىترین تاریخى که یافت شد، متعلّق به مرحوم خسرو کبود جامه، متوفّاى 1026 هـ . ق، بود.
امامزاده محمد بن جعفر(ع)
ابوجعفر محمّد دیباج فرزند بزرگوار امام جعفر صادق و عموى امام رضا است. شیخ مفید دربارة او مىگوید: «کان سخیّاً شجاعاً و کان یصوم یوماً و یرى راى الزیدیّة فى الخروج بالسیف» (او مردى با سخاوت و دلاور بود و روزها یک روز در میان روزه مىگرفت و یک روز افطار مىکرد و مانند زیدیه معتقد بود که امام کسى است که با شمشیر خروج کند).او از پدر بزرگوارش روایات زیادى نقل نمود و به قول نجاشى «له نسخة یرویها عن أبیه» براى او نسخهاى است که از پدرش روایت نقل مىکرد. از او ابراهیم بن منذر خزاعى، عتیق بن یعقوب زبیرى، یعقوب بن حمید بن کاسب، محمّد بن منصور جواز، محمّد بن یحیى بن ابىمحمّد عدنى، یحیى بن محمّد [فرزندش] و جمع کثیرى از بزرگان علم و حدیث روایت نقل مىنمودند.همسرش، خدیجه بنت عبداللَّه بن حسینالاصغر بن امام سجّاد نقل کرده است: «لباس خود را هر روز به دیگران مىبخشید و روزى یک گوسفند مىکشت و به میهمانان و فقرا مىداد». او از شیوخ آل ابىطالب بود که علوم زیادى را از پدر بزرگوارش فرا گرفت و در مکّه و مدینه احادیث بسیارى روایت کرد.
امامزاده محمد بن زید علوی
شخصیّت دیگر مدفون در این بقعه، سیّد جلیل القدر محمّد بن زید بن محمّد بن اسماعیل بن حسن بن زید بن امام حسن است که دوّمین امیر از امراى علویان طبرستان به شمار مىرفت و بسیار سیّد پاک سیرت و عالمى فاضل بود. فضایل معنوى او و برخوردارى از روحیاتى همچون داعى اوّل ـ برادرش حسن بن زید، مؤسّس دولت علویان طبرستان ـ سبب شد که داعى براى جانشینى وى از مردم بیعت بگیرد.زرکلّى دربارة داعى مىنویسد:«... او شخصى شجاع، فاضل و داراى مکارم اخلاقى و صاحب دانش عظیمى در ادبیات عرب، شعر و مطّلع در تاریخ بود».ابن اسفندیار دربارة فضایل اخلاقى داعى مىنویسد:«آوازة همّت، مروّت، علم، سخاوت، امانت و وفادارى او در عالم منتشر شده بود و ازعرب و عجم و روم و هند، ملوک و اکابر به مؤاخات او رغبت مىکردند و عقل و ثبات و فضل و برکات آن بزرگوار دهان به دهان گفته مىشد و به عین کمال راه یافت».
او همچنین در شجاعت مىنویسد: «...غرور، جسارت، مردانگى و تهوّر را به نهایت رسانید».داعى در مدّت حکومت هفده سالهاش، اهمیّت فراوانى بر گسترش تعلیم و تربیت شیعى داشته است. وى نسبت به علما و ادبا نهایت مهرورزى را ابراز نمود و این طایفه را گرامى مىداشت.
از جمله اقداماتى که به داعى نسبت دادهاند، ساخت قبّه و بارگاه بر مرقد مطهّر و منوّر حضرت امیرالمؤمنین على بن ابىطالب است. او همچنین بارگاه پسر عموى خود، حضرت عبدالعظیم حسنى در رى را بنیان نهاد و سالانه سى و دو هزار دینارِ بغداد، نزد یکى از اشخاص مورد اعتماد شیعه، به نام «محمّد بن ورد عطّار» مىفرستاد تا بین سادات علوى انفاق کند.
از دیگر اقداماتى که در مورد داعى نوشتهاند و حاکى از دقّت وى در اجراى عدالت بین مردم بود، تقسیم اراضى بین زارعین محروم بوده است. او همچنین خود به قضاوت مىنشست و به عدل بین متخاصمین حکم مىنمود. به نمونهاى از آن اشاره مىشود:
تصاویر جدید و قدیم بقعه متبرکه